07 czerwca 2023 08:12 | Aktualności
„Klaśnij w dłonie raz i dwa, tupnij nogą tak jak ja”- to innowacja pedagogiczna, która została zrealizowana w roku szkolnym 2022/2023. Jej adresatami byli uczniowie klasy 1a.Działania innowacyjne były elementem zajęć obowiązkowych z edukacji wczesnoszkolnej. Obejmowały tematykę zajęć muzycznych, rytmicznych, ruchowych, tanecznych.
Zajęcia muzyczno- ruchowe są wspaniałą formą wpływającą na wszechstronny i harmonijny rozwój młodego człowieka. Ruch przy muzyce jest gimnastyką ciała poprawiającą kondycję i samopoczucie ucznia. Taniec rozwija nie tylko refleks, spostrzegawczość czy pamięć, ale również wyrabia poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała dzieci uczą się nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem. Ruch i taniec z jednej strony mają istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś mogą stać się istotnymi elementami terapii, ponieważ ruch znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie. Przy okazji doskonałej zabawy następuje wzmocnienie mięśni, rozwija się koordynacja wzrokowo- słuchowo- ruchowa oraz równowaga. Pamiętajmy, że rozwój intelektualny dziecka zależy od jego rozwoju ruchowego- im więcej ruchu, tym aktywniej rozwijają się procesy myślowe. Tak więc ruch przy odpowiednio dobranej muzyce to nie tylko gimnastyka ciała, ale równocześnie gimnastyka mózgu. W związku powyższym zajęcia rytmiczno –muzyczno- ruchowe mają również znaczenie w procesie nauczania. W łatwy, prosty i radosny sposób wspomagają procesy rozwojowe uczniów.
Uczniowie w ramach realizacji zadań wynikających z innowacji pedagogicznej uczestniczyli w zabawach rytmicznych, do których wykorzystywali kubeczki, woreczki, rurki tekturowe, drewniane patyczki. W czasie zajęć grali na instrumentach perkusyjnych oraz na bum bum rurkach. Uczyli się aktywnie słuchać muzyki i naśladować melodię ruchem. Tańczyli różne choreografie do piosenek oraz tańce integracyjne. Podsumowaniem działań było zorganizowanie „lekcji otwartych”, na które uczniowie zaprosili kolegów z innych klas. Dodatkowo podczas „Dnia Rodziny” uczniowie zaprezentowali zabawy rytmiczne oraz tańce swoim rodzicom.