Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej
Przedszkola nr 4 "Pod Tęczą" w Jawiszowicach
na rok szkolny 2021/2022
Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
1. |
Podnoszenie umiejętności wychowawczych rodziców |
•Organizacja spotkań ze specjalistami wg potrzeb rodziców poszczególnych grupy •Zamieszczanie artykułów, filmów dla rodziców na stronie internetowej •Zamieszczanie artykułów dotyczących problematyki wychowawczej na tablicy informacyjnej dla rodziców
|
Wychowawcy poszczególnych grup
|
Cały rok szkolny
|
2. |
Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i rodziny |
•Indywidualne zapoznawanie rodziców z wynikami obserwacji pedagogicznych, ustalanie wspólnych kierunków oddziaływań •Ustalenie stałych dni do kontaktu z rodzicami (jeden dzień w tygodniu) po wcześniejszym umówieniu się, ustalenie formy kontaktu w przypadku epidemii COViD •Wypracowywanie podczas zebrań wspólnej strategii rozwiązywania problemów w grupie •Budowanie dobrej relacji z rodzinami wychowanków poprzez organizację uroczystości o charakterze rodzinnym
|
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki |
Dwa razy do roku
Cały rok szkolny
Podczas zebrań grupowych
Grudzień, styczeń, maj, czerwiec
|
3. |
Angażowanie rodziców w życie przedszkola |
•Zachęcanie rodziców do udziału w akcjach charytatywnych organizowanych przez przedszkole oraz w konkursach •Zachęcanie do podejmowania przez rodziców własnych inicjatyw |
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny |
4. |
Włączanie rodziców do realizacji podstawy programowej |
•Dzielenie się przez specjalistów (rodziców) z różnych dziedzin oraz przedstawicieli różnych zawodów wiedzą z dziećmi •Zapoznawanie rodziców z aktualnie realizowaną tematyką, udostępnianie wierszy i piosenek każdego miesiąca |
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki |
W ciągu całego roku
Co miesiąc |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
1. |
Wdrażanie dzieci do wrażliwości na prawdę i dobro |
•Realizacja projektów edukacyjnych •Systematyczne zapoznawanie dzieci z literaturą uwrażliwiającą dzieci na dobro i prawdę •Rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi w sytuacjach trudnych
|
Nauczyciele poszczególnych grup
|
Cały rok szkolny
|
2. |
Kształtowanie u dzieci postaw szlachetności i zaangażowania społecznego |
•Udział w akcjach charytatywnych •Współpraca z fundacjami, stowarzyszeniami |
Nauczyciele w poszczególnych grupach
|
Cały rok szkolny |
3. |
Rozwijanie u dzieci postaw prozdrowotnych |
•Wdrażanie do przestrzegania procedur związanych z zapobieganiem COViD •Dostarczanie wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej •Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych •Stwarzanie dzieciom warunków zapewniających poczucie bezpieczeństwa w czasie pobytu w przedszkolu |
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
|
Cały rok szkolny
|
Rozwijanie u dzieci postaw patriotycznych
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
1. |
Przybliżanie dzieciom symboli narodowych |
•Zorganizowanie w salach kącika patriotycznego
|
Wszystkie nauczycielki |
Listopad |
2 |
Uroczyste obchody świąt narodowych |
•Wykonanie kotylionów z okazji święta Niepodległości •Udział w akcji "Szkoła do Hymnu" •Dekoracja przedszkola w barwy narodowe z okazji Dnia Niepodległości i Dnia flagi •Wewnętrzne grupowe konkursy wiedzy patriotycznej |
Nauczyciele poszczególnych grup
|
Listopad
Maj |
3 |
Poznanie tradycji i obrzędów ludowych |
•Nauka tańców ludowych •Poznanie tradycji i obrzędów ludowych i ich kultywowanie w przedszkolu •Poznanie legend polskich – konkurs plastyczny „Moja ulubiona legenda”
|
Nauczyciele poszczególnych grup |
Cały rok szkolny
|
4. |
Poznanie swojej małej ojczyzny |
•Poznanie najbardziej charakterystycznych miejsc w swojej miejscowości •Odwiedzenie miejsc związanych z historią swojej miejscowości •Poznanie legend związanych z miejscem zamieszkania •Zapoznanie dzieci z genezą nazwy miejscowości Udział w konkursie "Jawiszowicki Paw" |
Nauczyciele poszczególnych grup
|
Cały rok
Styczeń
Grudzień/Styczeń |
Rozwijanie postaw proekologicznych
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
1. |
Ekologia na co dzień |
•Wdrażanie dzieci do oszczędzania wody, prądu, kartek na których rysują •Dokarmianie ptaków zimą – systematyczne zapełnianie karmników •Wprowadzenie w każdej grupie Kodeksu małego ekologa •Prowadzenie hodowli rybek •Prowadzenie upraw ziół w kąciku przyrody |
Nauczycielki wszystkich grup
|
Cały rok szkolny
|
2. |
Obchody Dnia Ziemi |
•Poznanie odnawialnych źródeł energii- zabawy badawcze z powietrzem •Poznanie zwierząt i roślin chronionych- wykonanie prac plastycznych na temat ‘Przyrodę kochamy- tych roślin nie zrywamy” •W ramach współpracy wykonywanie z rodzicami zabawek z surowców wtórnych
|
Nauczycielki poszczególnych grup |
Kwiecień |