Plan pracy przedszkola

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej

Przedszkola nr 4 "Pod Tęczą" w Jawiszowicach

na rok szkolny 2021/2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny

 

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

1.

Podnoszenie umiejętności wychowawczych rodziców

Organizacja spotkań ze specjalistami wg potrzeb rodziców poszczególnych grupy

Zamieszczanie artykułów, filmów dla rodziców na stronie internetowej

Zamieszczanie artykułów dotyczących problematyki wychowawczej na tablicy informacyjnej dla rodziców

 

 

Wychowawcy poszczególnych grup

 

 

Cały rok szkolny

 

 

2.

Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i rodziny

Indywidualne zapoznawanie rodziców z wynikami obserwacji pedagogicznych, ustalanie wspólnych kierunków oddziaływań

Ustalenie stałych dni do kontaktu z rodzicami (jeden dzień w tygodniu) po wcześniejszym umówieniu się, ustalenie formy kontaktu w przypadku epidemii COViD

Wypracowywanie podczas zebrań wspólnej strategii rozwiązywania problemów w grupie

Budowanie dobrej relacji z rodzinami wychowanków poprzez organizację uroczystości o charakterze rodzinnym

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

Wszystkie nauczycielki

Dwa razy do roku

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

Podczas zebrań grupowych

 

Grudzień, styczeń, maj, czerwiec

 

3.

Angażowanie rodziców w życie przedszkola

Zachęcanie rodziców do udziału w akcjach charytatywnych organizowanych przez przedszkole oraz w konkursach

Zachęcanie do podejmowania przez rodziców własnych inicjatyw

Wszystkie nauczycielki

 

 

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

Cały rok szkolny

4.

Włączanie rodziców do realizacji podstawy programowej

Dzielenie się przez specjalistów (rodziców) z różnych dziedzin oraz przedstawicieli różnych zawodów wiedzą z dziećmi

Zapoznawanie rodziców z aktualnie realizowaną tematyką, udostępnianie wierszy i piosenek każdego miesiąca

Wszystkie nauczycielki

 

 

Wszystkie nauczycielki

W ciągu całego roku

 

Co miesiąc

 

 

 

 

Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

1.

Wdrażanie dzieci do wrażliwości na prawdę i dobro

Realizacja projektów edukacyjnych

Systematyczne zapoznawanie dzieci z literaturą uwrażliwiającą dzieci na dobro i prawdę

Rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi w sytuacjach trudnych

 

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

Cały rok szkolny

 

2.

Kształtowanie u dzieci postaw szlachetności i zaangażowania społecznego

Udział w akcjach charytatywnych

Współpraca z fundacjami, stowarzyszeniami

Nauczyciele w poszczególnych grupach

 

 

Cały rok szkolny

3.

Rozwijanie u dzieci postaw prozdrowotnych

Wdrażanie do przestrzegania procedur związanych z zapobieganiem COViD

Dostarczanie wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Stwarzanie dzieciom warunków zapewniających poczucie bezpieczeństwa w czasie pobytu w przedszkolu

Wszystkie nauczycielki

 

Wszystkie nauczycielki

 

Wszystkie nauczycielki

 

Wszystkie nauczycielki

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

Rozwijanie u dzieci postaw patriotycznych

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

1.

Przybliżanie dzieciom symboli narodowych

Zorganizowanie w salach kącika patriotycznego

 

Wszystkie nauczycielki

Listopad

2

Uroczyste obchody świąt narodowych

Wykonanie kotylionów z okazji święta Niepodległości

Udział w akcji "Szkoła do Hymnu"

Dekoracja przedszkola w barwy narodowe z okazji Dnia Niepodległości i Dnia flagi

Wewnętrzne grupowe konkursy wiedzy patriotycznej

Nauczyciele poszczególnych grup

 

Listopad

 

 

Maj

3

Poznanie tradycji i obrzędów ludowych

Nauka tańców ludowych

Poznanie tradycji i obrzędów ludowych i ich kultywowanie w przedszkolu

Poznanie legend polskich – konkurs plastyczny „Moja ulubiona legenda”

 

 

Nauczyciele poszczególnych grup

Cały rok szkolny

 

 

4.

Poznanie swojej małej ojczyzny

Poznanie najbardziej charakterystycznych miejsc w swojej miejscowości

Odwiedzenie miejsc związanych z historią swojej miejscowości

Poznanie legend związanych z miejscem zamieszkania

Zapoznanie dzieci z genezą nazwy miejscowości

Udział w konkursie "Jawiszowicki Paw"

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Styczeń

 

Grudzień/Styczeń

 

 

 

 

 

Rozwijanie postaw proekologicznych

 

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

1.

Ekologia na co dzień

Wdrażanie dzieci do oszczędzania wody, prądu, kartek na których rysują

Dokarmianie ptaków zimą – systematyczne zapełnianie karmników

Wprowadzenie w każdej grupie Kodeksu małego ekologa

Prowadzenie hodowli rybek

Prowadzenie upraw ziół w kąciku przyrody

Nauczycielki wszystkich grup

 

Cały rok szkolny

 

 

2.

Obchody Dnia Ziemi

Poznanie odnawialnych źródeł energii- zabawy badawcze z powietrzem

Poznanie zwierząt i roślin chronionych- wykonanie prac plastycznych na temat ‘Przyrodę kochamy- tych roślin nie zrywamy”

W ramach współpracy wykonywanie z rodzicami zabawek z surowców wtórnych

 

Nauczycielki poszczególnych grup

Kwiecień