Aktualności

01 marca 2023 22:49 | Aktualności

Zajęcia specjalistyczne - Terapia ręki.

Innowacja pedagogiczna: „Zręcze ręce mam” to zajęcia specjalistyczne z zakresu terapii ręki.

Inspiracją do stworzenia innowacji stała się obserwacja dzieci podczas pracy na lekcjach, oraz na zajęciach specjalistycznych  z których wywnioskowałam, że dzieci mają coraz niższy poziom umiejętności manualnych, a także nieprawidłowy rozwój motoryki małej. Proponowany przeze mnie program ukierunkowany jest na podejmowanie działań służących rozwojowi motoryki małej, ale także wszechstronnemu rozwojowi dziecka poprzez stymulowanie zmysłów w działaniu.

Ręka oprócz zadań związanych z trzymaniem, podnoszeniem czy przesuwaniem, odpowiedzialna jest za pisanie i kontrolę grafomotoryczną, precyzyjne ruchy i małą motorykę oraz za skomplikowane mechanizmy czuciowe. Można powiedzieć, że to jej sprawność determinuje poziom funkcjonowania dziecka oraz  jego samodzielność. 

Co to jest terapia ręki?

Terapia ręki  to zajęcia dla dzieci, u których zauważa się trudności w zakresie motoryki małej, czyli manipulowaniu dłońmi i placami. Szczegółowe cele zajęć to: poprawa napięcia mięśni ręki i dłoni, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,doskonalenie pracy części ciała które wspomagają pracę dłoni jak obręczy barkowej, łopatek, barków, umiejętności samoobsługowych jak: jedzenie, ubieranie się, wypracowanie prawidłowego chwytu, poprawa precyzji ruchów dłoni oraz polepszenie się umiejętności koncentracji uwagi.

W zależności od występujących zaburzeń praca opiera się na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych (niezbędnej do podporu), stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego (dostarczenie bodźców dotykowych), doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz.Dzięki precyzyjnie dobranym ćwiczeniom, które zawsze mają zachęcającą formę zabawy, dziecko stopniowo pokonuje problemy. W efekcie po zakończeniu terapii jego ruchy są bardziej płynne, o wiele bardziej precyzyjne i pewne siebie.

Dla kogo terapia ręki?

Rodzicu, gdy Twoje dziecko…

·        ma trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;

·        niechętnie podejmuje czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);

·        ma problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);

·        ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;

·        ma trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;

·        wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;

·        nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur;

·        dostarcza sobie dodatkowych wrażeń proprioceptywnych i domaga się zdecydowanegoi mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;

·        ma duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;

·        ma niezgrabne, mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) – mocno zaciska kredkę/ ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;

·        ma trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia;

·        ma zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi,

·        nie dostosowuje szybkości ruchów rąk do zadania.

 

Ewelina Korczyk

Przeczytano: 122 razy. Wydrukuj|Do góry

SZKOŁA - Terapia ręki